4η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ 2017

Η πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου κάθε έτους καθιερώνεται ως Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού και εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο του κοινωνικού σχολείου. Η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού κάθε έτους συνδέεται με κεντρικό «θεματικό άξονα» ευρύτερου μαθησιακού πεδίου που υλοποιείται μέσα από τον σχολικό αθλητισμό. Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα υιοθέτησης ενός πιο δραστήριου τρόπου ζωής των παιδιών και εφήβων και στην προσπάθεια να παρακινήσει τους μαθητές να συμμετάσχουν σε οποιοδήποτε είδος φυσικής δραστηριότητας με απώτερο στόχο τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης, την καλλιέργεια ή και την ενίσχυση της ευεξίας, υιοθετεί το σύνθημα της Μαθητιάδας ως λογότυπο της 4ης Πανελλήνιας Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού (154710/Δ5/18-09-2017 Υ.Α.) για το τρέχον έτος 2017-2018:

«Αθλούμαι-Χαράζω το Μέλλον».


Ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας θα αποφασίσει για τις δράσεις που θα υλοποιηθούν κατά τη διάρκεια της ημέρας αυτής (Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια) εντός σχολικού ωραρίου. Η 4η «Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού» πρέπει να είναι ανοικτή στην ευρύτερη κοινωνία, συνεπώς προτείνεται η διάχυση των δράσεων στις τοπικές αρχές, στον τοπικό τύπο, στους γονείς κ.α.

 HA1

 

HA2

Ενδεικτικά, το πρόγραμμα της «4ης Πανελλήνιας Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού» μπορεί να περιλαμβάνει:

Αθλητικές δραστηριότητες, κινητικές δραστηριότητες, παιχνίδια, χορό, αθλήματα κλπ. ανάλογα με την ηλικία των μαθητών/τριών και τις υποδομές του σχολείου. Το περιεχόμενο πρέπει να είναι συναφές με τη θεματική ενότητα που έχει επιλεγεί και η συμμετοχή των παιδιών τόσο στην εφαρμογή όσο και στην οργάνωση της ημέρας αυτής κρίνεται θεμιτή και απαραίτητη.

Οι αθλητικές δράσεις μπορούν να εμπλουτιστούν και να συνδυαστούν με προβολές ταινιών, βίντεο σχετικής θεματολογίας, διαδραστική συζήτηση – αναστοχασμό, ανάγνωση και συζήτηση κειμένων, άρθρων από εφημερίδες και περιοδικά, κλπ., καλλιτεχνική – εικαστική– μουσική δημιουργία με συναφή θεματολογία (π.χ. δημιουργία αφίσας, πανό, κολάζ κ.λπ.) και άλλα.

 HA3

Για την καλύτερη δυνατή υλοποίηση των δράσεων της «4ης Πανελλήνιας Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού», στη φάση του σχεδιασμού και της οργάνωσης της, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα παρακάτω:

Σε περίπτωση απουσίας επαρκούς υλικοτεχνικής υποδομής ενδείκνυται η συνεργασία με άλλες σχολικές μονάδες ή αθλητικά κέντρα. Σε αυτήν την περίπτωση, για τη μετακίνηση θα τηρηθούν τα οριζόμενα στις κείμενες διατάξεις.

Σε περίπτωση τοπικής εορτής– αργίας, ο οικείος Περιφερειακός Διευθυντής θα ορίσει μια εκ νέου και εντός του μήνα, ημερομηνία, που θα ισχύει για όλες τις σχολικές μονάδες της περιοχής.

 Επειδή για την πόλη της Ξάνθης η ορισθείσα, από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ημερομηνία για τη διεξαγωγή δράσεων συνέπεσε με την κατάθεση στεφάνων στο πλαίσιο του εορτασμού των «Ελευθερίων της Ξάνθης» ορίστηκε η 9η Οκτωβρίου ως ημέρα Σχολικού Αθλητισμού.

HA4

Ο αθλητισμός είναι η συστηματική σωματική καλλιέργεια που προβλέπει στη δημιουργία ισχυρού σώματος και την καλλιέργεια ηθικών και πνευματικών χαρισμάτων. Η λέξη προέρχεται από το άθλος (αγώνας) και το άθλον (βραβείο). Από την αρχαιότητα ο αθλητισμός αποτέλεσε μια ενασχόληση που συνδέθηκε με την κίνηση, τη ζωή, την ενεργητικότητα και τη δράση. Από την αρχή συνδέθηκε με τη διάκριση, την πρωτιά και την επιβράβευση. Ο αθλητισμός με τη μορφή που αναθέρθηκε σταματά το 392 μ.Χ. με την κατάργηση των Ολυμπιακών αγώνων για να ξαναεμφανιστεί στις αρχές του 19ου αι. στην Αγγλία κυρίως με τη λέξη sport. 

HA5

Βασική επιδίωξη των σχολικών αγώνων στο πλαίσιο της Πανελλήνιας Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού στα δημοτικά, τα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας, είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετέχουν να αποκομίζουν από την κάθε διοργάνωση τα ιδιαίτερα στοιχεία της ευρύτερης παιδείας, που ο αθλητισμός μπορεί να προσφέρει μέσω της συμμετοχής, της προσπάθειας, του συναγωνισμού και της προσωπικής υπέρβασης. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο και εντός των ορίων των δυνατοτήτων μας ο Σύλλογος των Διδασκόντων του Σχολείου μας έλαβε την απόφαση να οργανώσει τις ακόλουθες δράσεις:

HA6

  • Από τις 08.30π.μ. ως τις 09.15 π. μ., επίδειξη του αθλήματος της ξιφασκίας από αθλητές του Συλλόγου ξιφασκίας της Ξάνθης.
  • Από τις 09.15π.μ. ως τις 10.00π.μ., Παρουσίαση του αθλήματος της ποδηλασίας από τον αθλητή Αναστάσιο Καλονικίδη.
  • Από τις 10.00π.μ. ως τις 12.00π.μ., παράλληλες δράσεις με

α) διοργάνωση μαθητικών αγώνων στα αθλήματα της πετοσφαίρισης, της καλαθοσφαίρισης και της ποδοσφαίρισης (5×5).

β) περιδιάβαση στο πευκόφυτο περιβάλλον δάσος του σχολείου πλησίον των τειχών της βυζαντινής Ξάνθειας ανά ομάδες.

 HA7

  • Από τις 12.00π.μ. ως τις 1.30μ.μ., παράλληλες δράσεις:

α) διοργάνωση αγώνων σκάκι, δημιουργία αφίσας και ιχνογραφικών παραστάσεων.

β) προβολή ταινίας «Ιστορία του Πελέ» και

γ) παρουσίαση παραδοσιακών χορών της περιοχής Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Την παιδαγωγική ευθύνη για την άρτια διεξαγωγή και το συντονισμό των δράσεων είχε η γυμνάστρια του Σχολείου κ. Χριστίνα Σταμούλη.

Οι παραπάνω δράσεις στόχευαν στη βιωματική και δημιουργική άσκηση και μάθηση. Ο σχολικός χωροχρόνος μέσα από τέτοιες εκδηλώσεις γίνεται αντιληπτός συγκινησιακά, συναισθηματικά και κοινωνικά. Τα παιδιά απολαμβάνουν τη συμμετοχή τους σε κάθε παιχνίδι, διεγείρονται σωματοψυχικά και κινητοποιούνται μέσα στη χαρούμενη κοινότητα των αθλητικών δραστηριοτήτων γιατί εκεί μπορούν να δράσουν ελεύθερα, ισότιμα, συνεργατικά και να εκφραστούν άνετα. Η εφηβική ηλικία είναι εύπλαστη ευαίσθητη. Με τη μέριμνα και την αποτελεσματική καθοδήγηση ενός παιδαγωγού-γυμναστή και μέσα από προσχεδιασμένες παιχνιώδεις δράσεις θα προετοιμαστεί ο αυριανός πολίτης στις σχέσεις που θα καθορίσουν τη ζωή του, την ικανότητα να διατηρεί την ταυτότητά του μέσα σε συλλογικές κοινότητες και να επικοινωνεί με τους συνανθρώπους του ανεξάρτητα από ηλικία.

HA8